loading...
وبینو
وبینو بازدید : 20 پنجشنبه 09 فروردین 1403 نظرات (0)


مهاجرت تحصیلی که امروزه بسیاری از جوانان ایرانی را نگران کرده است، اغلب با عاملی به نام هزینه مرتبط است. این روزها که مشکلات اقتصادی در ایران رو به افزایش است، سوال بسیاری از دانشجویان این است که هزینه تحصیل در خارج از کشور چقدر است؟

این هزینه ها شامل قسمت های مختلفی مانند هزینه اخذ ویزا، شهریه، هزینه های زندگی، بلیط هواپیما و ... می باشد که با توجه به مقصد و هر رشته تحصیلی متفاوت است.

به عنوان مثال، در آلمان، هزینه تحصیل در دانشگاه صفر است، اما در کشورهایی مانند استرالیا یا کانادا، هزینه بسیار بالا است. یا مثلا برای اخذ ویزای تحصیلی در کانادا و آمریکا هزینه رفتن به کشور همسایه به هزینه های ثابت اضافه می شود چون این دو کشور در عیرات سفارت ندارند.

در زیر میانگین هزینه های مهاجرت تحصیلی برای برخی از کشورهای مهم را شرح می دهیم.

هزینه مهاجرت تحصیلی چقدر است؟

هزینه های زیادی برای مهاجرت به کشور دیگر وجود دارد، حال اگر این جابه جایی برای تحصیل باشد، هزینه های تحصیلی مانند ثبت نام، شهریه دانشگاه و فارغ التحصیلی به هزینه های زندگی، بلیط هواپیما و حمل و نقل اضافه می شود.

هزینه اخذ مدرک زبان (آیلتس و تافل).

آیلتس و تافل از مهمترین مدارکی هستند که دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به آن نیاز دارند. البته بسته به کشور مقصد، ممکن است دانش زبان های دیگری غیر از انگلیسی مورد نیاز باشد، اما به طور کلی مدارک تافل و آیلتس مرتبط با زبان انگلیسی امتیاز ویژه ای محسوب می شود و در هر کشوری پذیرفته می شود.

هزینه تافل و آیلتس در ایران سال هاست که در حال افزایش است از 21 بهمن 1392 که ابتدای سال 2023 است، هزینه آزمون تافل به 265 دلار افزایش یافته است. این قیمت ممکن است به دلیل تغییرات شدید قیمت دلار تغییر کند اما در حال حاضر معادل 14 میلیون تومان است.

هزینه آزمون آیلتس کم، حدود 6 میلیون و 100 هزار تومان; اما این هزینه نهایی نیست و هزینه نهایی بالا خواهد بود.

علاوه بر این، ممکن است هزینه های اضافی در نظر بگیرید. مثلاً بعد از آزمون تافل، هرکس می تواند 4 گزارش رایگان از نمره خود داشته باشد، یعنی نمره آنها به صورت رایگان به 4 دانشگاه ارسال می شود. اما اگر می خواهید نتیجه آزمون خود را به دانشگاه های دیگر اعلام کنید، باید برای هر گزارش اضافی 20 دلار بپردازید.

از طرفی در صورت انصراف از آزمون باید حداقل 4 روز قبل از تاریخ آزمون به ما اطلاع دهید و 50 درصد هزینه ثبت نام شما مسترد خواهد شد.

مهلت اطلاع رسانی تغییر زمان آزمون 4 روز بوده و پرداخت 60 دلار الزامی است.

گواهینامه های زبان دیگری نیز وجود دارند که در ایران کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، euromy  زیرا در ایران تست نمی شوند. درست مانند PTE که در کشورهای همسایه در ترکیه با 880 درهم و دبی 1050 درهم انجام می شود.

هزینه انصراف از مدرک دانشگاهی

یکی دیگر از هزینه های مهاجرت تحصیلی، هزینه معافیت از فارغ التحصیلی است که در واقع تنها بر عهده افرادی است که در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند و دانشجویان دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی-کاربردی و غیرانتفاعی، زیرا در طول دوره تحصیل کلیه هزینه ها مال آنهاست، هزینه تحصیل پرداخت می شود، آنها از این مشکل رهایی یافته اند.

هزینه اعطای مدرک برای رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. طبق بیانیه اخیر روابط دانشجویی، هزینه چاپ هر ترم بین 6 تا 25 میلیون جلد است.

به عنوان مثال دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فوق لیسانس در رشته علوم انسانی حدود یک میلیون تومان در هر ترم پرداخت خواهند کرد. دانشجویان دانشکده های فنی و فنی – فنی به ازای هر دانش آموز 7 میلیون تومان پرداخت کنند. دانشجویان هنر باید برای هر ترم کارشناسی حدود 8.6 میلیون و دانشجویان علوم پایه حدود 7 میلیون برای دریافت مدرک خود بپردازند.

این مقادیر برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در تمامی رشته های تحصیلی بالاتر است.

مبلغ ورودی

بدیهی است که هزینه پذیرش بر اساس دانشگاه، منطقه، شهر و کشور متفاوت است. به عنوان مثال هزینه پذیرش در دانشگاه های کانادا از 50 تا 250 دلار متغیر است و یا این قیمت برای دانشگاه های آمریکا بین 50 تا 100 دلار است.

در برخی موارد، به دلیل داشتن بورسیه تحصیلی یا صندوق تحصیلی، برای ورود به دانشگاه نیازی به پرداخت هزینه نیست. گاهی اوقات برخی از دانشگاه ها هزینه پذیرش دریافت نمی کنند که معمولاً در مورد دانشگاه های بسیار معروف صدق نمی کند.

هزینه دریافت ویزای دانشجویی

هزینه اخذ ویزای تحصیلی نیز برای کشورهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، ویزای تحصیلی استرالیا 550 دلار هزینه دارد. با این حال، اگر می خواهید شخصی را با خود بیاورید، اگر بالای 18 سال دارید باید 410 دلار و اگر زیر 18 سال دارید 135 دلار پرداخت کنید.

هزینه ویزای تحصیلی امارات متحده عربی بسیار کمتر است و 27.23 دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

یا مثلا برای گرفتن ویزای تحصیلی در آلمان باید 75 یورو هزینه کنید.

برای دریافت ویزای کانادا باید 150 دلار آمریکا بپردازید. به علاوه هزینه بیومتریک 85 دلار آمریکا هزینه ویزای ایالات متحده به دو بخش تقسیم می شود: هزینه ویزای SEVIS یا سوئیس 350 دلار آمریکا و هزینه فرم DS-160 و فرآیند صدور ویزا 160 دلار آمریکا.

نکته مهم در اینجا این است که هزینه های دیگری نیز وجود دارد. این شامل درخواست ویزا برای کشورهایی مانند آمریکا و کانادا است.

از آنجایی که کانادا و آمریکا به دلیل تعلیق روابط دیپلماتیک با ایران در کشور ما سفارت ندارند، باید برای درخواست و اخذ ویزا به کشورهای همسایه مانند ترکیه یا دبی مراجعه کنید. بنابراین هزینه بلیط و اقامت در آن کشورها به هزینه های ثابت درخواست ویزا اضافه می شود.

شهریه دانشگاه

یکی دیگر از هزینه های مهاجرت تحصیلی که کاملا به دانشگاه، شهر و کشور محل تحصیل بستگی دارد، برنامه درسی دانشگاه است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در کشوری مانند آلمان، تحصیل برای همه دانشجویان، حتی دانشجویان خارجی، رایگان است. اگرچه این هزینه صفر نیست و بسته به رشته تحصیلی دانشجویان باید بین 100 تا 300 یورو در هر ترم پرداخت کنند اما سایر هزینه ها بر دوش دانشجویان نمی افتد.

در کانادا، هزینه شهریه دانشگاه بستگی به رشته و برنامه تحصیلی دانشجو دارد، اما به طور متوسط، هر دانشجوی بین المللی در مقطع کارشناسی باید 63100 دلار در سال و 21100 دلار در سال برای مقطع کارشناسی ارشد بپردازد.

با توجه به مقالات ذکر شده در بالا، متوسط ​​شهریه سالانه دانشگاه در استرالیا برای دانشجویان مقطع کارشناسی بین 15 تا 33 هزار دلار و برای مدرک بین 14 تا 37 هزار دلار است.

در ایالات متحده، دانشجویان 4 ساله کارشناسی هر سال تقریباً 48510 دلار شهریه می پردازند که شامل 12680 دلار برای اتاق و غذا می شود.

خرج زندگی

هزینه های زندگی دانشجویانی که به خارج از کشور مهاجرت می کنند شامل هزینه مسکن، شهریه، اینترنت، غذا، سفر و غیره می باشد. البته این هزینه ها بسته به اقتصاد کشور و ارزش پول از کشوری به کشور دیگر و شهری به کشور دیگر متفاوت است.

به طور کلی، دانشجویان بین المللی در کانادا باید حدود 15000 دلار در سال برای هزینه های زندگی هزینه کنند.

بالاترین هزینه زندگی در کانادا شامل شهرهای بزرگی مانند ونکوور، تورنتو و کلگری است. در این شهرها دانشجویان غیر شبانه روزی باید بین 9 تا 26 هزار دلار برای هزینه های زندگی هزینه کنند، اما از طرف دیگر در شهرهایی مانند هالیفاکس هزینه های زندگی کمتر است.

آمریکا نیز کشور بسیار بزرگی است و از آنجایی که قوانین ایالتی بر آن اداره می شود، هزینه زندگی در ایالت های مختلف بسیار متفاوت است. با این حال، متوسط ​​هزینه زندگی در آمریکا برای یک دانشجوی بین المللی بدون وام مسکن بین 10000 تا 18000 دلار در سال است.

استرالیا نسبت به بسیاری از ایالت های ایالات متحده کشور گران تری برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته می شود. البته به غیر از اجاره مسکن. هزینه زندگی در این کشور حدود 6.2 درصد بیشتر از ایالات متحده است، اگرچه اجاره بها به طور متوسط ​​16.5 درصد کمتر از ایالات متحده است.

دانشجویان استرالیایی به طور متوسط ​​1400 تا 2500 دلار در ماه برای هزینه های زندگی از جمله غذا، مسکن، فعالیت های اجتماعی، حمل و نقل و غیره هزینه می کنند.

موضوع دیگری که بر توانایی یک دانشجو برای زندگی در شهر و کشور مورد نظرشان تأثیر می گذارد، مجوزهای کار است. قوانین کار برای دانش آموزان در کشورهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، در کشورهایی مانند کانادا، طبق قوانین جدید، دانشجویان می توانند تا 20 ساعت در طول یک ترم تحصیلی کار کنند. این قانون در ایالات متحده تقریباً یکسان است، اما در استرالیا دانشجویان تا 40 ساعت در هفته رایگان هستند.

قیمت بلیط هواپیما

علاوه بر تفاوت قیمت بلیط هواپیما بر اساس مکان مبدأ و مقصد، بسته به فصل و حتی تعطیلات و غیر تعطیلات، سطح پرواز و خطوط هوایی متفاوت است. بنابراین نمی توان قیمت کاملاً ثابتی برای این منظور ارائه کرد; اما در اینجا به قیمت بلیط چند کشور مهم برای سفر دانشجویی اشاره می کنیم.

بلیط اکونومی تهران به تورنتو کانادا: 30 تا 110 میلیون تومان

بلیط اکونومی تهران به کانبرا استرالیا: بین 50 تا 95 میلیون تومان

بلیط اکونومی تهران به برلین آلمان: 12 تا 35 میلیون درام

برای برخی از کشورها مانند آمریکا، بلیط مستقیم از تهران وجود ندارد و باید دو پرواز داشته باشید و هزینه و زمان سفرتان را افزایش دهید. برای مثال یکی از راه های سفر به آمریکا این است که ابتدا به فرانکفورت آلمان بروید و از آنجا به یکی از ایالت های آمریکا بلیط هواپیما بخرید.

یکی دیگر از عوامل مرتبط با بلیط هواپیما مبدأ سفر است. به غیر از پایتخت، پروازهای بین المللی به دیگر شهرهای بزرگ ایران نیز وجود دارد، اما در بیشتر شهرها ابتدا باید به یک شهر بزرگ با فرودگاه برسید و این سفر بر هزینه سفر می افزاید. مسافرت رفتن.

یانگانانی

هزینه های مهاجرت تحصیلی هزینه های ثابتی نیست و عوامل زیادی بر آن تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، عواملی وجود دارند که می توانند به طور غیرمنتظره ایجاد شوند و هزینه مهاجرت تحصیلی شما را افزایش دهند یا عواملی که قبلا از آنها بی اطلاع بودید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟